ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حذف دلالی نیازمند هوشمندسازی نظام توزیع است

  • کد خبر: ۱۷۸۰۱۰
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
حذف دلالی نیازمند هوشمندسازی نظام توزیع است
واسطه‌ها حلقه اتصال میان تولید و مصرف‌کننده نهایی هستند. فرض کنید شما تولیدکننده لبنیات هستید و برای فروش محصول خود فقط در یک کلان‌شهر باید با صد‌ها هزار فروشنده جزء رابطه برقرار کنید. دردسر‌های مربوط به سفارش‌گیری، حمل، تحویل، مرجوعی، تسویه‌های مالی و کار‌های دیگر زیاد است، بنابراین معمولا تولیدکنندگان برای تمرکز بر تولید، این‌کار را به واسطه‌ها می‌سپارند.

به گزارش شهرآرانیوز دلال؛ بار منفی این کلمه در سال‌های اخیر و با نفوذ تورم به بازار‌های مختلف بسیار بیشتر شده است. تا کالایی گران می‌شود، بسیاری از افراد، متهم ردیف اول را دلالان می‌دانند؛ کسانی که از بازار‌های کشاورزی و صنعتی بگیرید تا اخبار، طلا، خودرو و... حضور دارند. برخی هم تا انتقادی به دلال و دلالی می‌شود از لزوم وجود واسطه‌ها برای تکمیل زنجیره تأمین می‌گویند و این بار منفی درباره وجود واسطه‌ها را مورد نقد قرار می‌دهند.

شاید منطقی‌ترین دیدگاه مربوط به کسانی باشد که نقش این افراد را خاکستری می‌دانند. البته برای جلوگیری از سوءتفاهم، بگذارید همین ابتدا به یک تفاوت در معنی اشاره کنیم؛ هرچند عده‌ای واسطه‌گری را مترادف دلالی می‌دانند، اما این دو واژه در بیشتر مواقع با معانی متفاوتی به‌کار می‌روند. در اینجا نیز ما واسطه را به‌عنوان یک نقش مفید اقتصادی و دلال را به‌عنوان یک عضو زائد بین دو طرف معامله در نظر می‌گیریم. اما نقش هر کدام چیست و چه تأثیری بر بازار دارند؟

همان‌طور که می‌دانید، واسطه‌ها حلقه اتصال میان تولید و مصرف‌کننده نهایی هستند. فرض کنید شما تولیدکننده لبنیات هستید و برای فروش محصول خود فقط در یک کلان‌شهر باید با صد‌ها هزار فروشنده جزء رابطه برقرار کنید. دردسر‌های مربوط به سفارش‌گیری، حمل، تحویل، مرجوعی، تسویه‌های مالی و کار‌های دیگر زیاد است، بنابراین معمولا تولیدکنندگان برای تمرکز بر تولید، این‌کار را به واسطه‌ها می‌سپارند. در چنین حالتی وجود یک یا دو پخش اصلی که واسطه میان تولیدکننده و مصرف‌کننده باشد، می‌تواند هزار رابطه را به تعداد محدودی کاهش دهد.

تا اینجای کار مشکلی نیست، جنبه منفی واسطه‌گری که اینجا با عنوان دلالی از آن یاد می‌کنیم، زمانی مصداق عینی پیدا می‌کند که عده‌ای سودجو با ورود به شبکه تولید تا عرضه، از شرایط سوءاستفاده کرده و جیبی بزرگ برای پول مردم می‌دوزند. چطور؟ از طریق طولانی و پیچیده‌کردن زنجیره توزیع، احتکار کالا‌ها و رساندن قیمت‌ها به چندبرابر قیمت عادلانه و واقعی به دست مصرف‌کننده.

هوشمندسازی نظام توزیع، یکی از راهکار‌های حذف دلالان است. یکی از دلایل ایجاد سایت‌های فروش مستقیم که شاید این روز‌ها تبلیغات آن‌ها را در رسانه‌های رسمی دیده باشید، همین موضوع یعنی حذف دلالان و رساندن محصول به مصرف‌کننده است، البته این راهکار برای همه بازار‌ها جوابگو نیست، اما می‌تواند بخش زیادی از واسطه‌ها را حذف کند.

همچنین علاوه بر هوشمندسازی نظام توزیع، ازجمله راهکار‌های دیگر برای کوتاه‌شدن دست دلالان، افزایش تولید از یک‌سو و گسترش نظارت‌ها از سوی دیگر است. گفته می‌شود اگر اطلاعات، شفاف و دردسترس همگان باشد و قیمت‌گذاری دستوری اعمال نشود، شکاف یا رانت اطلاعات بین دو گروه خریدار و فروشنده ایجاد نخواهد شد و فضا برای دلالی از بین می‌رود.

بد نیست این را هم اضافه کنیم که از نظر کارشناسان، دلالی در ایران در دودسته خرد و کلان انجام می‌شود. دسته دلالان در اقتصاد کلان با رانت و اطلاعات از سوی افراد خاص به وجود می‌آیند و دسته دوم دلالانی هستند که در اقتصاد خُرد رخنه می‌کنند و با کوچک‌ترین سیگنال اطلاعاتی از کمبود کالای موردنظر در زمانی خاص شکل می‌گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->